سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است
سرخط خبرها

نازخاتون، پیش‌غذایی با اصالت شمالی است+ دستور پخت

  • کد خبر: ۹۸۹۰۱
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
نازخاتون، پیش‌غذایی با اصالت شمالی است+ دستور پخت
نازخاتون یکی از غذا‌های محلی شمال کشور یا به عبارتی نوعی چاشنی شمالی است که از بادنجان، سیر، ریحان و آبغوره تشکیل می‌شود. نازخاتون در مازندران و گیلان طرفداران بسیاری دارد و معمولا در کنار خوراک‌های همانند شامی کباب، مرغ و عدس‌پلو از آن اسفاده می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، نازخاتون از غذا‌های خوشمزه و لذیذی است که اصالت شمالی دارد. در واقع، نازخاتون را به‌عنوان یک پیش‌غذا یا چاشنی در کنار غذا‌هایی مانند شامی‌کباب، مرغ و عدس‌پلو سرو می‌کنند. این خوراک خوشمزه سرشار از ویتامین‌های «آ»، «ب»، «ث»، «ای»، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، اسید‌فولیک، آهن، فسفر، امگا‌۳ و ... است که سبب می‌شود بسیار نشاط‌آور باشد و خلق‌وخو را بهبود بخشد. از دیگر خواص نازخاتون می‌توان به تقویت حافظه، تصفیه خون و کنترل فشار و چربی خون اشاره کرد.

مناسب برای: ۸ نفر

زمان تهیه:۹۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه نازخاتون:

بادنجان: ۸ عدد
گوجه‌فرنگی: ۵ عدد
آب‌غوره: نصف پیمانه
آب انار: ۲ پیمانه
پیاز رنده‌شده: ۴ قاشق غذاخوری
نعناع خشک: یک قاشق غذاخوری
گلپر: یک قاشق غذاخوری
سیر: ۴ حبه
نمک: به میزان لازم
گردو:به میزان لازم

روش تهیه نازخاتون:

بادنجان‌ها را خوب بشویید و روی شعله کبابی کنید یا نیم ساعت درون فر قرار دهید تا کبابی شوند. سپس پوست آن‌ها را بگیرید و خوب ساطوری کنید.

گوجه‌فرنگی‌ها را درون کاسه‌ای حاوی آب جوش قرار دهید تا پوست آن‌ها راحت کنده شود. سپس آن‌ها را ساطوری کنید و کناری بگذارید.

بادنجان‌های ساطوری‌شده و آب‌غوره و آب انار را درون قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه بدهید با حرارت کم بجوشند و غلیظ شوند.

گلپر، نعناع و پیاز و سیر رنده شده را درون قابلمه بریزید و کمی هم بزنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه و مخلوط کنید. غذا را درون ظرف مناسبی بکشید و روی آن را گردوی خرد‌شده بریزید.

*‌برای یکدست شدن مواد، به جای ساطوری کردن آن‌ها می‌توانید از مخلوط‌کن استفاده کنید.

*‌در خارج از فصل انار، می‌توانید از رب انار استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از دانه‌های ریز انار هم درون غذا استفاده کنید.

*‌برای خوشمزه‌تر شدن نازخاتون، می‌توانید از سیاه‌دانه و تخم گشنیز به همراه موسیر نیز در کنار غذا استفاده کنید.

*‌اگر از رب‌انار ترش استفاده می‌کنید و نازخاتون شما خیلی ترش شده‌است، می‌توانید مقدار کمی شکر به آن اضافه کنید.

پیش‌غذایی با اصالت شمالی | نازخاتون

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->